معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی: نظام رده‌بندی سنین بازی‌های رایانه‌یی برای آگاهی خانواده‌ها طراحی شد - اخبار - اخبار

معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی: نظام رده‌بندی سنین بازی‌های رایانه‌یی برای آگاهی خانواده‌ها طراحی شد

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۱ ۸:۰۹:۳۰ (865 بار خوانده شده)
نخستین کنفرانس و جشنواره کودک الکترونیک با تقدیر از سازمان‌های حامی کودک الکترونیکی پس از چهار روز فعالیت به کارش پایان داد.



به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جشنواره شرکت‌ها و موسسات در 10 بخش حضور داشتند که از جمله این عناوین می‌توان به بخش‌های بازی‌های رایانه‌یی، پایگاه‌های الکترونیکی، کودک خود را برای زمان خود پرورش دهید، مهدکودک‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای آموزش‌های الکترونیکی تخصصی کودکان، نرم‌افزارهای آموزش قرآن برای کودک، آموزش نماز برای کودکان و بخش دبستان و پیش دبستان اشاره کرد.

در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس و جشنواره کودک الکترونیکی بهروز مینایی - معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی - با اشاره به اهمیت سنین کودکی در دین اسلام گفت: دانش و آموزش‌هایی که فرزندانمان در سنین کودکی می‌آموزند مثل نقش روی سنگ است که بسیار عمیق در ذهن کودک باقی می‌ماند که بین سنین 3 تا 8 سالگی است.

وی برگزاری این جشنواره را به عنوان گام نخست در زمینه ارتباط کودک با این رسانه و ورود او به این فضا دانسته و اظهار کرد: در حوزه برنامه‌ریزی برای کودکان ما و موسساتی مثل یاسین رایانه و یا موسساتی دیگری در قم و تهران در زمینه ادبیات کودکان کتاب‌هایی نوشته و تهیه کرده‌اند.

مینایی نظام رده‌بندی سنین بازی‌های رایانه‌یی را کاری موثر و مفید در این زمینه دانسته و ابراز کرد: این نظام به منظور اطلاع رسانی برای خانواده‌ها در رابطه با محتوای بازی‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌شود طراحی شد؛ این ایده‌ای بود که 15 سال پیش خانواده‌های آمریکایی و کانادایی متوجه شدند که بازی‌ها برای هر سنی نیست و باید رده‌بندی در این زمینه وجود داشته باشد.

مینایی گفت: 91 درصد خانواده‌های آمریکایی و کانادایی در رابطه با انتخاب بازی برای فرزندانشان خود تصمیم می‌گیرند و این در حالی است که در کشور ما این آمار برعکس است و کودکان خود در این زمینه تصمیم گیرنده هستند.

همچنین مجید سر سنگی - قائم مقام سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران - در این مراسم گفت: امیدواریم اولین جشنواره‌ و کنفرانس کودک الکترونیکی مبنایی برای کارهای گسترده‌تر بعدی قرار بگیرد و این جشنواره مشتری بیشتری پیدا کرده و تاثیر مفیدتری بر‌تربیت کودکان بگذارد.

سرسنگی با بیان این که نگاه امروز دنیا به بحث کودک یک نگاه متفاوت بوده و دیدگاه سنتی تغییر کرده است و گفت:‌ تغییر نگاه باعث ایجاد نیاز جدید شده و در نتیجه وظیفه کسانی که در این حوزه کار می‌کنند بیشتر شده است؛ از سویی باید به این موضوع توجه شود که به خاطر ارتباطات و نیازهایی که در حوزه‌ آموزش و ‌تربیت کودکان است به این حوزه وارد شدیم، بنابراین باید به صورت جدی فعالیت و سعی کنیم از این فضا به نفع آن چیزی که مطلوب پرورش کودکان و نوجوانان است استفاده کنیم.

وی با بیان این که ما باید با تفکر و ایده خودمان به این فضا راه یابیم گفت: در چند سال اخیر عمدتا آن چیزی که در کشور ما در این حوزه تولید شده تقلید از دنیای غرب در حوزه‌ الکترونیک و کودک بود، در صورتی که از کشورمان که دارای پیشینه‌ بزرگ تمدنی و فرهنگی است توقع می‌رود با فرهنگ خود وارد این فضا شده و ایده و مشرب خود را دنبال کند.

سرسنگی تصریح کرد: یکی از موضوعات و مباحث مهمی ‌که باید به آن توجه شود چگونگی پیوند این حوزه با مباحث فرهنگی کشور است و این که آن چیزی که وارد بازار می‌شود مناسب روح و روان کودک ایرانی و مسلمان باشد نه تمدن‌های دیگر.

او گفت: ما در شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری در یک سال گذشته نسبت به این نکته توجه و سعی کردیم در حوزه IT و فرهنگسرای IT این سازمان به این حوزه و مخصوصا بازی‌های رایانه‌یی توجه کنیم و ظرف چند ماه آینده حداقل دو نمونه از کارهایی که دوستانمان در این حوزه انجام دادند وارد بازار می‌شود.

وی آمادگی این سازمان را برای حمایت فعالان و علاقه‌مندان در این حوزه اعلام و خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده شاهد فعالیت بیش‌تر و بهتر در این زمینه باشیم و از همین جا به دوستانی که در بخش‌های خصوصی در حوزه‌ رایانه‌ سرمایه‌گذاری کردند اعلام می‌کنیم که این فضا برای آن‌ها آماده است و امیدواریم بتوانیم از توان آن‌ها در این فضا استفاده کنیم، تا کودک و نوجوان خود را به صورت صحیح با این فضا آشنا سازیم و در آینده شاهد باشیم که این بازی‌ها زمینه‌ای فراهم کند که در سایر کشورها هم به این موضوع و بازی‌ها توجه شده و بازی‌های تولیدی در ایران به عنوان الگو در سایر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین جوادی - مدیر ادره کل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور - در این مراسم به آموزش والدین در رابطه با محتواهای آموزشی که برای کودکان تهیه شده اشاره کرد و گفت:‌ نرم‌افزاری را به این منظور تهیه کردیم که این محتوا‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم تا والدین را نسبت به این موضوع آگاه کند.

وی تاکید کرد: باید از انجام این گونه فعالیت‌ها حمایت شده و فرصتی فراهم شود تا محصولات تولیدکنندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند خریداری و یا پیش خرید شود که آن‌ها فرصت پویایی پیدا کنند؛ سازمان بهزیستی نیز با داشتن 13 هزار مهد کودک بستر مناسبی برای استفاده از اندیشه این دوستان است.

گفتنی است مدرسه پیشتازان کامپیوتر ایران در این جشنواره تندیس نوآوری در آموزش الکترونیکی کودکان را به خود اختصاص داد و موفق به کسب رتبه اول در بخش دبستان و پیش دبستان این جشنواره شد و در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر شد.

همچنین در این مراسم از سازمان‌های حامی‌ کودک الکترونیکی نیز تقدیر به عمل آمد که رتبه‌ اول را در سازمان‌های دولتی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کسب کرد و در بخش خصوصی نیز رتبه اول را مجتمع فنی تهران، رتبه دوم را شرکت فرا رسانه برق و رتبه سوم را یاسین رایانه کسب کردند.