دورخیز گوگل برای دستیابی به متدهای «جست‌وجوی مفهومی» تا سال 2019 - اینترنت - اخبار

دورخیز گوگل برای دستیابی به متدهای «جست‌وجوی مفهومی» تا سال 2019

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۶/۳۱ ۴:۴۸:۰۱ (949 بار خوانده شده)
ایتنا - به گفته گوگل افزایش رشد محاسبات ابری یا cloud computing در کنار گسترش دسترسی به اینترنت موجب خواهد شد تا روش‌های جست‌وجو در وب طی سال‌های آینده به سطوح جدیدی دست یابند.


شرکت گوگل در حال طراحی ایده‌ای به نام «جست‌وجوی مفهومی» بوده و در نظر دارد تا سال 2019 آن را معرفی نماید.
به گفته این شرکت افزایش رشد محاسبات ابری یا cloud computing در کنار گسترش دسترسی به اینترنت موجب خواهد شد تا روش‌های جست‌وجو در وب طی سال‌های آینده به سطوح جدیدی دست یابند.

در لابلای سری جدید مقالاتی که توسط مدیران این شرکت به رشته تحریر درآمده است، Alfred Spector نایب رئیس بخش مهندسی گوگل بهمراه Franz Och دانشمند محقق این شرکت تصویری از جست‌وجو در اینترنت را در سال 2019 ترسیم نموده‌اند.

این دو نفر اینترنتی را توصیف می‌کنند که محاسبات ابری به تمام زوایای آن نفوذ نموده و از ابزارهایی نام می‌برند که قادر هستند از چنین اینترنتی استفاده کنند.

به این ترتیب در مقالات نوشته شده بوسیله این دو شخص دریایی از اطلاعات به تصویر کشیده شده که در آن دیتاسنترهای بزرگ‌تر و غنی‌تر اطلاعات را از منابع بسیار گسترده و متنوع‌تر استخراج می‌نمایند.

در بخشی از این مقالات آمده است: «سیستم‌های کامپیوتری در آینده این فرصت را خواهند داشت تا از بین رفتار انتخابی میلیاردها نفر از انسان‌ها چیزهایی را بیاموزند.»

«در چنین فضائی کامپیوترها هوشمندتر شده و روابط موجود در بین اشیاء، اختلافات، مفاهیم، معانی و دیگر اطلاعات ظریف را در فضائی ادراکی و مفهومی خواهند آموخت.»

به عقیده گوگل این امکانات جدید موجب خواهند شد تا در آینده جست‌وجوها مشخص‌تر و با جزئیات دقیق‌تری صورت بگیرند.
Spector و Och پیش‌بینی می‌کنند که کاربران می‌توانند در آینده فایل‌های چندرسانه‌ای را از روی نوع تم یا ژانر آن جستجو کنند.

در یکی از این مقاله‌ها آمده است: «ما می‌توانیم سیستم‌های خود را بگونه‌ای آموزش بدهیم تا نه تنها برای مثال نام کاراکترها و مکان‌ها را در یک فایل ویدیوئی YouTube و یا یک کتاب تشخیص دهند، بلکه حتی بتوانند یک علامت و سمبل تصویری را نیز در یک فایل تصویری تشخیص داده و بدنبال آن جست‌وجو کنند.»

ایده چنین سیستم‌هایی احتمالاً تاکنون در ذهن اهالی گوگل ریشه دوانده و برنامه‌هایی را برای رسیدن به آنها طرح‌ریزی کرده اند.
روز جمعه شرکت گوگل اولین نسخه بتا از «ابزار شاخص‌گذاری صوتی» خود را برای استفاده عموم منتشر کرد. ابزاری که با استفاده از آن می‌توان با مشخص ساختن کلمات کلیدی خاص در بین سخنرانی‌ها و فایل‌های صوتی, مواردی را با موضوعات فرضا" سیاسی جست‌وجو نمود.