قرارداد تبلیغات جستوجو که بین گوگل و یاهو منعقد شده مخالفتهای جهانی زیادی را در بین بدنه تجارت ایجاد نموده است.
اتحادیه روزنامهنگاران جهان یا (World Association of Newspapers (WAN در نامهای که به رگولانوریهای ضدانحصار امریکای شمالی و اروپا ارسال نموده آورده است که این قرارداد اثرات منفی وسیعی را بر صنعت روزنامهنگاری جهان برجای خواهد گذاشت.
در هنگام انعقاد این قرارداد در ماه ژوئن نیز با اینکه دو شرکت اعلام نموده بودند که این توافق منافع بسیاری را برای دو طرف و همچنین مشتریان آنان خواهد داشت اما در همان زمان هم بسیاری از فعالان این صنعت با این عقیده مخالفت نمودند.
اتحادیه جهانی تبلیغات یا Association of National Advertisers نیز هفته قبل مخالفت خود را طی نامهای به وزارت دادگستری امریکا اعلام نمود و اینک WAN که در فرانسه مستقر میباشد نگرانیهای خود را درخصوص مسائل رقابتی این قرارداد اظهار داشته است.
در بخشی از نامه این اتحادیه آمده است که گوگل و یاهو هم اینک بر بازار تبلیغات مسلط هستند و این قرارداد به سه طریق بر بازار تبلیغات تأثیرگذار خواهد بود: کاهش رقابت در بازار، افزایش قیمتها و کاهش درآمد.
این اتحادیه میگوید: «به عقیده WAN رقابتی که هم اکنون در بین گوگل و یاهو وجود دارد برای اطمینان از اینکه اعضای ما درآمدهای رقابتی خود را از طریق تبلیغات آنلاین بدست آورده و همچنین در زمان دریافت درآمدهای تبلیغاتی از قیمتهای رقابتی برخوردار شوند، لازم میباشد.»
این اتحادیه معتقد است که رگولاتوریها میبایست مانع از اجرای چنین قراردادهایی بشوند و یاهو را وادار سازند تا بعنوان تنها رقیب گوگل در صنعت تبلیغات آنلاین به رقابت با این شرکت ادامه دهد.