تجسم توسعه برنامه های متن باز در انیمیشن یک دانشجو - فن آوری اطلاعات - اخبار

تجسم توسعه برنامه های متن باز در انیمیشن یک دانشجو

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۵/۱۶ ۵:۳۶:۴۴ (783 بار خوانده شده)
دانشجوی فارغ التحصیل از دپارتمان علوم کامپیوتری UC Davis، فیلم کوتاه و رنگی را تولید کرده است که بیش از هر چیز نمایانگر رشد و پیشرفت چشمگیر نرم افزار متن باز است. انیمیشن‌های Code-swarmبا نقطه‌هایی از رقص نور، حلقه‌های نور و تراک‌های صوتی نشان می‌دهد که چطور نرم‌افزاری همچون زبان برنامه‌نویسی Python و Apache Web server از سطح کمک به برنامه نویسان مختلف، گذشته و پیشرفت کرده است.





مایکل اوگاوا (Michael Ogawa) که این فیلم را در آزمایشگاه پروفسور کوان-لیو ما (Kwan-Liu Ma) واقع در دپارتمان علوم کامپیوتری UC Davis ساخته است، در این باره می‌گوید: برانگیخته‌شدن توسط فیلم‌های موزیکال، موضوع Code swarm برای ایجاد یک نمایش بصری سرگرم کننده از نرم افزار کامپیوتری بود که در دسترس همه قرار دارد، تا بدینوسیله همه بتوانند از آن استفاده کنند.


پروژه‌های نرم‌افزاری کامپیوتری، جزو پیچیده ترین مصنوعاتی هستند که تا کنون توسط انسان‌ها ساخته شده است. حال در این میان اگر بخواهیم به یکی از پیچیده‌ترین آن ها اشاره کنیم، بی شک برنامه متن باز یکی از آن ها خواهد بود که توسط یک گروه متغیر از داوطلبین نوشته و گسترش یافت.
هنگام نمایش فیلم اوگاوا، اسامی این برنامه‌نویسان در صفحه بصورت شناور نمایان می‌شود، که اگر همکاری‌هایشان را متوقف کنند، اسامی آن‌ها نیز محو خواهد شد. نقاط رنگی، که نمایانگر فایل‌های جدید است، در رندوم لوکیشن‌ها (random location)ظاهر شده و مقابل اسامی برنامه‌نویسانی که روی آن کار کرده‌اند شناور می‌شوند و در همین حین دور این اسامی نیز حلقه‌هایی ظاهر می‌شود.


نام برنامه‌نویسانی که روی فایل‌های مشابه یا مرتبط کار می‌کنند نیز با یکدیگر و یکجا شناور می‌مانند؛ و اسامی برنامه‌نویسانی هم که در بخش‌های دیگر نرم‌افزار کار کرده‌اند، گوشه‌ای دیگر به صورت جداگانه قرار می‌گیرند.


به گفته اوگاوا:"بیننده هنگام کار با این محصول،احساس می‌کند که پروژه زنده و پویا است."


وی همچنین گفت: "این انیمیشن‌ها نشان می‌دهد که برای ایجاد نرم‌افزار متن باز، هیچ راه مشخص واحدی وجود ندارد. برخی پروژه‌ها نتیجه کار بلند مدت یک فرد است؛ برخی با راهنمایی‌های یک گروه کوچک و برخی دیگر نیز نتیجه کار مرتب یک گروه بزرگ است.


اوگاوا،Code-swarm را نمونه ای از" تجسم اطلاعات ارگانیک " (organic information visualization) می‌نامد، که به داده‌ها جان می‌بخشد.