مشکل لغو گارانتی گوشیها در صورت دانلود برنامه از فروشگاههای آنلاین غیر از گوگلپلی، با توافق بین سازمان فناوری اطلاعات و شرکت سازندهی این گوشیها رفع شده است.
محمدجعفر نعناکار -مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات- اعلام کرد: شرایط گارانتی گوشیهای سامسونگ با تعامل بین سازمان فناوری اطلاعات و شرکت سامسونگ به نفع مصرفکنندگان و توسعهدهندگان ایرانی تغییر کرد. از این پس با نصب برنامههای موبایلی خارج از گوگلپلی یا فروشگاههای آنلاین گلکسی، گوشیها از گارانتی خارج نخواهد شد.
این در حالی است که پیش از این، با نصب برنامههای خارج از فروشگاههای آنلاین گوگل و سامسونگ، گوشی از گارانتی سامسونگ خارج میشد؛ اما اکنون با تغییر صورتگرفته، اعلام شده در صورت آسیب به گوشی بر اثر نصب هر برنامهای از فروشگاههای دیگر، گوشی از گارانتی خارج نمیشود و تنها هزینهی تعمیرات آن از کاربر گرفته خواهد شد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در این راستا امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- نیز با بازنشر این خبر اظهار کرد: دولت وظیفهاش در توسعه فناوری و نوآوری، وام دادن نیست، رتبهبندی شرکتها نیست، ایجاد شتابدهنده نیست. اصلیترین وظیفه دولت حمایت از حقوق شهروندان و شرکتها در توسعه (عرضه) و بهکارگیری (تقاضا) نوآوری است. تسهیل فعالیت و برداشتن موانع یا حفاظت از دادهها از همین وظیفه شکل میگیرد.
با توجه به حذف چندبارهی برخی از برنامههای ایرانی از فروشگاههای آنلاینی مانند گوگلپلی و اپاستور، طبیعی است که فروشگاههای آنلاین داخلی برای قرار دادن برخی از اپلیکیشنها و امکان نصب آنها توسط کاربران ایجاد شوند.
البته این در حالی است که خود گوگلپلی هم نمیتواند به طور کامل عاری از برنامههای مخرب و بدافزار باشد و در مواردی ممکن است حتی دانلود برنامههای نامعتبر از گوگلپلی هم منجر به ایجاد مشکلاتی برای گوشی شود. به همین دلیل به کاربران توصیه میشود که علاوه بر دانلود برنامه از فروشگاههای معتبر، هنگام دانلود و نصب اپلیکیشنها، به شرکتهای آنها و یا قوانین و مجوزهایی که درخواست میکنند هم توجه کنند.