با فیلتر تلگرام بهنظر میرسد بازار پیام رسانهای داخلی نیز تا حدودی داغ شده است.
وزنامه «ایران» به سراغ مدیران پیامرسانهای داخلی رفت تا دغدغهها و نگرانیهای آنها را منعکس کند و اینکه در این روزهای بدون رقیب قوی با چه چالشهایی روبهرو هستند؟
ارتقای تجهیزات، دغدغهای بزرگ
بهگزاشر سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، محسن غفاری مدیر پیامرسان «ایتا» درباره دغدغههای این پیام رسان گفت: من بهعنوان مدیر یک پیام رسان داخلی دغدغههای زیادی دارم و به جای اینکه روی کار خودم متمرکز شوم باید بهدنبال رفع نگرانیهای پیامرسان باشم.
غفاری با بیان اینکه مسئولان خیلی زیبا سخن میگویند و طرحهای خوبی ارائه میدهند اما آنهایی که باید آن طرحها و دستورها را اجرا کنند، کارها را به پیش نمیبرند، افزود: بهعنوان مثال یکی از دغدغههای ما ارتقای دیتا سنتر پیامرسان است. ما بهعنوان یک پیامرسان بومی میگوییم این میزان دیتاسنتر لازم داریم و امکانات معین و مشخصی را میخواهیم ولی آنها میگویند ما به شما امکاناتی را که نیاز دارید نمیدهیم، بلکه از امکاناتی که وجود دارد و ما میگوییم باید استفاده کنید. آنها با یک دیتاسنتری توافق کردهاند و هزینهای نیز بابت آن نمیپردازند و به زور از ما میخواهند از دیتاسنتری که آنها میگویند، استفاده کنیم. این در حالی است که ما خود دیتاسنتر داریم و تنها میخواهیم آن را ارتقاء دهیم و فقط برای ارتقای آن به کمک نیاز داریم.
وی با بیان اینکه بعد از فیلتر تلگرام حدود ۳۰ درصد به کاربران پیامرسان ما اضافه شده است، افزود: ما برای فراهم آوردن زیرساخت و دیتاسنترهای خود کلی هزینه کردهایم و حالا چطور باید تجهیزات خود را جایی ببریم و نصب کنیم که هیچ شناختی از آن نداریم؟ از سوی دیگر حتی بر فرض اینکه ما قبول کنیم که هر آنچه آنها میگویند را گوش کنیم، مگر میشود یکشبه کارهایی را که از ما میخواهند، انجام داد؟ مسئولان نباید برای ما شرط تعیین کنند. ما نیاز به حمایت داریم. باید کمک کنند، نه اینکه ما را به انجام کاری که خود میخواهند، مجبور کنند.
بیتقصیر در فیلتر تلگرام
مصطفی رادمرد، سخنگوی پیامرسان «بله» نیز گفت: چالشهای توسعه پیامرسانها مسائل کسب و کاری است که فارغ از بحث تلگرام تعریف میشوند. پیامرسان ما با وجود یا نبود تلگرام به کار خود ادامه میدهد اما تنها چالش و دغدغه ما این است که متأسفانه مردم فیلتر تلگرام را از چشم پیامرسانهای داخلی میبینند، در حالی که یک کسب و کار واقعی مانند پیامرسان ما، مستقل از این موضوع از مدتها قبل به مسیر خود ادامه میدهد و براستی در اینکه یک پیامرسان خارجی فیلتر شود، نقشی نداشته و ندارد. ما با فیلتر پیامرسانهای خارجی موافق نیستیم و بارها موضع خود را به طور رسمی در اینباره اعلام کردهایم، چرا که وجود پیامرسانهای خارجی را رقابت میدانیم.
رادمرد با بیان اینکه بعد از فیلتر تلگرام تعداد کاربران پیامرسان ما از یک میلیون و ۱۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر رسیده است، افزود: هدف ما بیشتر ایجاد کاربر پایدار است زیرا اهداف پیامرسان ما اقتصادی است بنابراین دخالتهای حاکمیت گاه موجب نگرانی فعالان عرصه اقتصادی میشود. محدودیتهای قضایی ممکن است مانع رونق کسب و کار در فضایی شفاف و آزاد شود.
سخنگوی این پیامرسان با بیان اینکه از لحاظ فنی و زیرساختی توسعه بهخوبی انجام میشود و نگرانی از این بابت در پیامرسان ما وجود ندارد، گفت: برای رفع نگرانیهای کسب و کارهای داخلی و تأمین امنیت سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی، باید سعه صدر حاکمیت در زمینه برخورد با مسائل مرتبط با این شبکهها افزایش یابد. به عبارتی باید دغدغه دخالت حاکمیت در کسب و کارها برطرف شود و مردم مطمئن شوند که حاکمیت، مدافع حفظ آزادی بیان و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی است.
رقابت، عامل تقویت پیامرسان داخلی
مرتضی برجی، مدیر پیامرسان «ساینا» نیز گفت: در پیامرسانهای داخلی کماکان دغدغه سرویسدهی به کاربران وجود دارد چون پیامرسانهای داخلی میخواهند کاربران تجربه کاربری خوبی با نرمافزار داشته باشند و در نهایت رضایت کاربر را در بر داشته باشد تا در پیامرسان داخلی بمانند. البته رسیدن به این مهم، بسیار پرهزینه و پرچالش است.
برجی افزود: همه پیامرسانها سعی دارند بیشترین کاربر را جذب کنند و در عین حال با جذب کاربر، باید توانایی فنی و اجرایی خود را به همان نسبت بالا ببرند بنابراین لازم است جذب کاربر به نوعی طرح تجاری آن پیامرسان را پاسخگو باشد که قاعدتا هر پیامرسانی از این حیث استراتژیها و مدلهای درآمدی خود را دارد و در این زمینه تلاش میکند.
وی با بیان اینکه بهنظر میرسد فیلتر تلگرام زمینه خودنمایی را برای پیامرسانهای داخلی فراهم کرده باشد، گفت: دغدغه دیگر پیامرسانها این است که در این شرایط پیشآمده و در این بازه زمانی میخواهند توان اجرایی خود را به نحو احسن به نمایش بگذارند. در این بازه احتمالاً پیامرسانها با حجم زیادی از درخواستهای نصب مواجه بوده و به تبع آن کاربران به سمت آنها هجوم میآورند. بنابراین لازم است این پیامرسانها توانایی پاسخگویی به درخواستها را داشته باشند تا کاربران در نخستین تجربه کاربری خود در استفاده از این نرمافزارها، با مشکلی روبهرو نشده و حضور مستمر و فعال در این پیامرسانها داشته باشند.
برجی در ادامه گفت: به نظرم فیلتر تلگرام امری فراتر از خواسته عمومی پیامرسانهای داخلی است چرا که ما بهدنبال فضای رقابتی هستیم و حضور پیامرسانهای خارجی و فضای رقابتی باعث میشود پیامرسانها پیشرفت کنند. به عبارتی حضور رقیبی قدرتمند برای پیامرسانهای داخلی باعث پیشرفت و توسعه قابلیتهای نرمافزارهای بومی میشود.
برجی در ادامه گفت: اکنون بیشتر پیامرسانهایی که تأییدیه وزارت ارتباطات را گرفته و شرایط اولیه را دارند، بسته حمایتی شامل حال آنها شده است. لازم است پیامرسانهای دیگر نیز در اسرع وقت خود را به استانداردهای موردنظر تعریفشده از سوی مرکز ملی فضای مجازی برسانند.
وی افزود: در عین حال وزارت ارتباطات و نهادهای دیگر نیز باید در این بازه عملکرد دیگر پیامرسانهای بومی را رصد کرده و در صورت نیاز از آنها نیز حمایت کنند.
مهدی انجیدنی مدیر پیامرسان داخلی «گپ» نیز با بیان اینکه اکنون مشکل و دغدغه خاصی نداریم، گفت: ما جلوتر از تعداد کاربران خود در حال حرکت هستیم از اینرو هر چقدر کاربران ما اضافه شوند ما تنها زیرساختهایی را که آماده کردهایم و خاموش است روشن میکنیم. از اینرو هیچ دغدغهای نداریم. بیشتر از نیاز خود دیتاسنتر و پهنای باند فراهم کردهایم و آمادگی داریم که بر میزان کاربران ما افزوده شود.
انجیدنی افزود: پیام رسان ما بجز فروشگاههای اپلیکیشن داخلی از طریق فروشگاههای خارجی نیز قابل دانلود و حتی دارای نسخه دسکتاپ است. تعداد کاربران ما پیش از فیلتر تلگرام نزدیک به دو میلیون کاربر بود ولی در ابتدای روزهای فیلترینگ روزانه ۲۰۰ هزار کاربر بر آن اضافه شده است.