ورود نمایشگرهای قابل‌انعطاف به بازار تا یکسال آینده - سخت افزار - اخبار

ورود نمایشگرهای قابل‌انعطاف به بازار تا یکسال آینده

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۸۷/۳/۱۹ ۵:۱۵:۵۴ (815 بار خوانده شده)
سرویس اخبار خارجی ایتنا - محققین در حال ساخت نمایشگرهای قابل‌انعطافی هستد که با دارا بودن قابلیت تغییر شکل، در جیب کاربران جای می‌گیرند.


توقع می‌رود این ابزارها که بر پایه مفاهیم مبتنی بر رابط کاربری ارگانیک ساخته شده‌اند انقلابی را در نحوه تعامل انسان و کامپیوتر بر پا خواهند نمود.

این نمایشگرهای سه‌بعدی با ایجاد تعامل طبیعی‌تر در ارتباطات بین انسان و کامپیوتر درهای جدیدی را در حوزه ابداعات می‌گشاید.

Roel Vertegaal استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کوئین که در حال ساخت نمونه‌ای از نمایشگرهای غیرمسطح در آزمایشگاه Human Media Laboratory خود است می‌گوید: «چند نکته در رابطه با این نمایشگرها وجود دارد. اول اینکه این نمایشگرها قدرت نمایش صحیح اشیاء سه‌بعدی را نداشته و کاربران نمی‌توانند با استفاده از این دستگاه‌ها تعامل و کنترل خوبی بر اینگونه اشیاء داشته باشند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «مطلب دوم اینکه نمایشگرهای دوبعدی تناسب خوبی با محیط ندارند. برای مثال شما نمی‌توانید این نمایشگرها را تا کرده در جیب خود بگذارید و یا آنها را مانند یک صفحه کاغذ بر روی میزتان پهن کنید.»

در حال حاضر دانشمندان آزمایشگاه Human Media Laboratory در حال ساخت کاغذهای الکترونیکی هستند که با استفاده از بردهای مداری قابل‌انعطاف و دیودهای نوری ارگانیک (OLED) کار می‌کنند.

در این صفحات نمایش، یک کلید کامپیوتری وظیفه کنترل حرکت میلیون‌ها کپسول بسیار کوچک جوهر پلاریزه را که به آن جوهر الکترونیکی یا E-Ink می‌گویند بر عهده دارد.

زمانی که سطح صفحه نمایش تغییر شکل داده و به فرم غیر مسطح درمی‌آید جریان الکتریسیته قطع شده و کاربر می‌تواند نمایشگر را لوله کرده و مانند یک صفحه کاعذ معمولی حمل نماید.

محققین پیش از این موفق شده‌اند قوطی نوشیدنی بسازند که با داشتن صفحه نمایش استوانه‌ای و حساس به لمس، تصاویر ویدیوئی را بر روی سطح بیرونی خود نمایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود که این فناوری بزودی به سطح قوطی نوشیدنی‌های آلمینیومی راه یافته و این قوطی‌ها را به خواننده RSS و مرورگر مجهز سازد.

از آنجا که به گفته Vertegaal قیمت این فناوری گران‌تر از آن چیزی خواهد بود بتوان آن را بر روی قوطی‌های آلمینیومی 5 سنتی بکار برد، تبلیغات احتمالاً عامل مؤثری برای کشاندن این فناوری به روی قوطی‌های نوشابه می‌باشد.

وی در انتها گفت: «به همین خاطر است که این نقطه مناسب‌ترین نقطه برای شروع می‌باشد.»