شرکت SAP، یکی از بزرگترین عرضه کنندههای نرم افزارهای سازمانی و تجاری اعلام کرده از این پس به کمک شرکت نت بیس دادهها و اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی را برای مقاصد تجاری مورد تحلیل و پردازش قرار خواهد داد.
شرکت نت بیس (NetBase) یکی از مهمترین فروشندههای پلت فرمهایی است که دادهها و اطلاعات برگرفته از شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر را گردآوری میکنند و سپس برای استفاده شرکتهای تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند.
در واقع شرکتهای تجاری در شبکههای اجتماعی به دنبال این هستند که ببینند اعضای این شبکهها در مورد محصولات، راهبردها و برند آنها چه نظری دارند.
شرکت SAP در حالی این خبر را اعلام کرده است که چندی پیش شرکت Salesforce. com یعنی شرکت Radian۶، یکی از مهمترین رقبای نت بیس را که خدمات مشابهی عرضه میکند، خریده است. شرکت اوراکل هم در ماه گذشته اعلام کرد شرکت RightNow را خریده است. همکاری شرکت SAP با شرکت نت بیس را نیز باید از منظر همین رقابتها نگریست.
البته SAP میتوانست به تنهایی نیز خدماتی از این دست را توسعه دهد و یا با خرید این شرکت آن را به طور کامل در اختیار بگیرد، اما ظاهراً به این نتیجه رسیده است که شراکت با شرکت نت بیس سرعت بیشتری به پیشرفت کارها در این حوزه میدهد.
بنا بر اعلام مسئولین شرکت SAP قرار است عرضه محصولات شرکت نت بیس از ماه ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد. هم اکنون پایگاههای رایانش ابری شرکت نت بیس حاوی بیش از ۳۰ ترابایت داده و اطلاعاتی است که از شبکههای اجتماعی گردآوری شده است.
این دادهها هر روز با ۹۰ میلیون پست جدید کاربران شبکههای اجتماعی بهروز میشود. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد پلت فرمهای شرکت نت بیس در این زمینه این است که از توانایی پردازش پیچیدگیهای زبان انسان برخوردار است.
مثلاً اگر یکی از کاربران فیس بوک گفته باشد: «من عاشق آیفون هستم. این گوشی معرکه است» پلت فرمهای تحلیلگر نت بیس میتوانند تشخیص دهند که ضمیر اشاره «این» به آیفون بر میگردد. این پلت فرمها حتی میتوانند احساسات نهفته در پس واژگان و جملات را نیز تشخیص دهند. مثلاً میتوانند دریابند که بین دو جمله «من آیفون را دوست دارم» و «من عاشق آیفون هستم» تفاوت معناداری وجود دارد.