پیام کرباسی گفت: بروز اختلالات در تماسهای تلفن اینترنتی به دلیل به اشتراک گذاردن وسیع میزان پهنای باند فروخته شده به مشتریان مختلف و یا سوءمدیریت در راهبری سیستمهای تراز میزان بار شبکه مرتبط با دروازههای خروجی از کشور به اینترنت است.
مسئول کارگروه VoIP کمیسیون اینترنت سازمان نظامصنفی گفت: بروز اختلالات در تماسهای تلفن اینترنتی به دلیل به اشتراک گذاردن وسیع میزان پهنای باند فروخته شده به مشتریان مختلف و یا سوءمدیریت در راهبری سیستمهای تراز میزان بار شبکه مرتبط با دروازههای خروجی از کشور به اینترنت است.
پیام کرباسی ضمن اشاره به بروز اختلالات اخیر در پهنای باند ارتباط کشور اظهار داشت: در حدود 10 روز پیش اختلالاتی در حوزه اینترنت و در هنگام برقراری مکالمات تلفن اینترنتی در بخشهایی از شبکه کشور ایجاد شده است که این اختلالات خاصه شامل مفقود شدن بستههای اطلاعاتی (Packets) حاوی اطلاعات اولیه در برقراری تماسهای اینترنتی (VoIP) و برخی از انواع بستههای دیگر از پروتکلهایی متفاوت (Other Protocols) است.
وی خاطرنشان کرد: این اختلالات در بخشهای وسیعی از شبکه داخلی کشور از چهارشنبه گذشته شدت گرفته و باعث بروز مشکلاتی برای کاربران و شرکتهای اینترنتی شده است. کرباسی ادامه داد: با ادامه این روند شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی مجبور به انتقال اعتراضات متعدد به کمیسیون اینترنتی سازمان نظامصنفی شدند که البته بنا به انتشار برخی از گزارشات رسیده، در پی عدم امکان برقراری مکالمات خارجی صادره از کشور، تعداد کاربران معترض و شکایات مردمی هم با فزونی قابل توجهی مواجه شده است به نحوی که پس از پیگیریهای فنی و تخصصی مشخص شد که بستههای اطلاعاتی در مسیری منتهی به مقصد به صورت تصادفی و ناگاه مفقود شده و به تامین کنندگان نهایی نمیرسند.
مسئول کارگروه VoIP کمیسیون اینترنت سازمان نظامصنفی تاکید کرد: به طور کلی مشکلات موجود در کیفیت پهنای باند ارتباطی کشور با شبکه اینترنت از حدود 7 ماه پیش آغاز شده است در حالی که در تمامی روزهای اداری از حوالی ساعت 09:00 صبح لغایت 17:00 عصر (ساعات بحرانی) ارتباط اکثر قریب به اتفاق نقاط کشور با بخشهایی از شبکه اینترنت با حدود 5% الی 10% ریزش بستههای اطلاعاتی مواجه شده و این میزان در مواردی به بیش از 20% نیز رسیده است.
وی اظهار داشت: همچنین که این ارتباطات با نوسانات تاخیر (Jitter) در رفت یا برگشت بستهها مواجه شده و این معضل، کیفیت نامطلوب انتقال صدا با مضامینی چون «مربعی شدن صدا» و یا «دیجیتالی شدن» آن را رقم میزند. کرباسی گفت: با بروز چنین مشکلاتی در کیفیت ارتباط با اینترنت، وضعیت کیفی ارائه خدمات تلفن اینترنتی با چالشهایی جدی مواجه است، به نحوی که بعضا کاربران نیز بروز وقایعی از این دست را در میان مکالمات خارجی خود ناشی از کیفیت نامناسب شرکتهای تلفن اینترنتی میدانند.
وی اضافه کرد: در این خصوص ذکر این نکته نیز ضروری به نظر میرسد که میزان مدت زمان تاخیر در ارسال و دریافت (RTT) بستههای اطلاعاتی در بازههای زمانی بحرانی با اکثر نقاط اینترنت حدود 100 میلی ثانیه افزایش نسبی یافته و نوسانات بسیاری را به همراه دارد که اوج این مشکلات در روزهای آغازین هفته گذشته بوده و با افزایش مصارف اینترنتی شرکت ها، وزارتخانهها، دستگاهها و بنگاههای دولتی و خصوصی به وخامت هم میگراید.
این کارشناس افزود: بروز چنین معضلاتی غالبا به دلیل به اشتراک گذاردن وسیع میزان پهنای باند فروخته شده به مشتریان مختلف و یا سوءمدیریت در راهبری سیستمهای تراز میزان بار شبکه مرتبط با دروازههای خروجی از کشور به اینترنت است. کرباسی خاطر نشان کرد: از آنجا که در حدود چهار سال پیش تاکنون تنها تامین کننده پهنای باند ارتباط با شبکه اینترنت، شرکت مخابرات بوده و کیفیت انواع خدمات قابل ارائه توسط بخش خصوصی به ویژه تبادل مکالمات تلفنی اینترنتی به کیفیت این ارتباط به عنوان بستر اصلی وابستگی کامل دارد، لازم است این شرکت و مراکز وابسته دولتی در ارائه پهنای باند با کیفیت قابل قبول و منطبق با استانداردهای تعریف شده جهانی، تمامی امکانات فنی و توان کارشناسی خود را به کار بندند.