وزیر بازرگانی اعلام کرد:
رونمایی نماد اعتباربخشی به سایتهای تجارت الکترونیکی
(ایسنا)، وزیر بازرگانی در مراسم افتتاح دفتر ثبت گواهیهای دیجیتال در وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه انجام معاملات تجاری نیازمند نوعی اعتماد در طرفین معاملات است اظهار کرد: اگر اینگونه معاملات دچار کوچکترین تردید و تهدیدی شوند، طرفین معامله درصدد انکار برمیآیند.
مهدی غضنفری گفت: یک مدرک و سند الکترونیکی برای این که در محکمه قضایی اعتبار داشته باشد، نیازمند یک امضا است؛ فقط افراد در این وادی نمیتوانند از امضای خود اسکن گرفته و این فرآیند را طی کنند زیرا این کار بسیار ساده است و هر کسی میتواند با اسکن از امضای دیگری زمینه را برای سوءاستفاده خویش فراهم کنند.
وی افزود: به دلیل این که وزارت بازرگانی در مرکز CA خود امکان ارایه کد و امضای دیجیتال به 70 میلیون جمعیت را ندارد لذا دفتر RA که یکی از شاخصهای CA محسوب میشود، افتتاح شده است تا به شهروندان و افراد متقاضی ارائه خدمات دهد و باید دانست که اگر مرکز ریشهی CA و خود آن را بهعنوان درختی در نظر بگیریم، مردم در سربرگهای این درخت میتوانند با این مرکز در ارتباط باشند.
او درباره مشخصات مراکز RA ابراز کرد: RA دفتری برای مراجعه مردم و درخواست امضای الکترونیکی است و کسی که از دفاتر RA امضای دیجیتال دریافت میکند مانند این است که امضای خود را از CA گرفته است.
وی دربارهی RAهای افتتاح شده در وزارت بازرگانی تصریح کرد: نخستین RA در دفاتر سند اسناد افتتاح شد که اگر به آنها مراجعه شود، میتوان امضای دیجیتال دریافت کرد و دومین آنها در بورس بود که بسیاری از معاملات B2B میتواند به یک امضای دیجیتال مجهز باشد.
غضنفری گفت: حال با افتتاح مرکز RA با وزارت ارتباطات، ارائه امضای دیجیتال از طریق این مرکز نیز امکانپذیر شده است. هر چند در حال حاضر امضای الکترونیکی باید به ناچار برروی کارت یا توکن باشد اما امیدواریم در آینده این فرآیند سهلتر شود تا افراد مجبور به حمل کارت یا توکن نباشند.
او با اشاره به این که حدود 4 هزار موسسه و فعال در حوزه ارتباطات با وزارتخانه ارتباطات در تعامل هستند، خاطرنشان کرد: با وجود این تعداد متقاضی دریافت امضای الکترونیک انبوهی از امضاهای دیجیتال با تعامل این وزارتخانه شکل خواهد گرفت.
وی افزود: به غیر از امضای دیجیتالی مباحث دیگری نیز برای توسعه تجارت الکترونیکی مطرح است؛ بهعنوان مثال نمادی را در وزارت بازرگانی برای اعتبار دادن به سایتهای تجارت الکترونیکی اختصاص دادیم که برمبنای آن افراد میتوانند از اعتبار چنین سایتهایی اطمینان حاصل کرده و خرید و فروش خود را با آرامش انجام دهند. اما باید دانست که این نماد به معنای آن نیست که ما ناظر برروی قیمتها و نحوه تعاملات فروشندگان هستیم.
غضنفری درباره برنامههای سال آینده وزارت بازرگانی گفت: سال 90 بهعنوان سال همگانی کردن تجارت الکترونیک در این معاونت نام نهاده شده و امیدواریم که بتوانیم فعالیتهای موثری همچون امضای دیجیتالی، نماد اعتبار به سایتهای تجارت الکترونیکی و همچنین شکلگیری یک اتحادیه صنفی اقداماتی را انجام دهیم.
وزیر بازرگانی در پایان گفت: امیدواریم که با شکلگیری یک اتحادیه صنفی کار بازرسی کالا و خدمات را از دوش وزارت بازرگانی برداشته و به اتحادیه مورد نظر واگذار کنیم.