سیم‌کارت اپراتور سوم قبل از پایان سال در دستان مردم است؟ - اخبار - اخبار

سیم‌کارت اپراتور سوم قبل از پایان سال در دستان مردم است؟

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۹/۱۰/۲۸ ۷:۰۶:۳۰ (659 بار خوانده شده)
اپراتور سوم تلفن همراه طبق گفته‌های مسوولان قرار است رسما سیم‌کارت‌های خود را از 22 بهمن‌ماه جاری ارائه کند ولی با توجه به اتفاقات و تغییراتی که چندی پیش در اعضای هیات مدیره این اپراتور رخ داده، این سوال وجود دارد که آیا می‌تواند در موعد مقرر به وعده خود جامه عمل بپوشاند یا خیر؟

پراتور سوم تلفن همراه برای ایجاد فضای رقابتی در حوزه ارتباطات سیار در کشور و تقویت آن یک نیاز و ضرورت محسوب می‌شد و پس از چالش‌هایی که در زمینه برگزاری مزایده و اتفاقات پس از آن، سرانجام پروانه این اپراتور در تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه و در مراسم روز جهانی ارتباطات به شرکت ارتباطات تامین شمس نوین یا همان تامین تلکام اعطا شد.

اما گرفتن جواب سوال‌هایی که درباره اپراتور سوم تلفن همراه و عملکردش مطرح شده، نیازمند پاسخگویی مدیران است که اکنون دسترسی به اعضای هیات مدیره این اپراتور وجود نداشته و کسی به‌طور شفاف پاسخگوی رسانه‌ها نیست.

پیش‌بینی درآمدی که برای اپراتور سوم تلفن همراه برای 15 سال در نظر گرفته شده، رقم 676 هزار میلیارد ریال است و حق‌لایسنس برای این اپراتور ‌401 میلیارد تومان و جمع مبلغ حق‌السهم سالیانه‌ای که باید به رگولاتوری بدهد، 6/23 درصد است، به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات پیش شماره این اپراتور 092 خواهد بود و حداقل باید خدمات نسل دوم را در جاده‌ها ارائه دهد و در شهرها نیز حداقل باید خدمات نسل سوم را ارائه دهد.

اپراتور سوم پس از صدور پروانه 9 ماه فرصت دارد که شبکه را در تهران، کلان شهرها و بخشی از جاده‌ها ایجاد کند که این سیم‌کارت‌ها به‌صورت دائمی و اعتباری است؛ مدیر عامل شرکت تامین تلکام پیش از این در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: سیم‌کارت‌های اپراتور سوم رسما از 22 بهمن‌ماه سال جاری ارائه می‌شود ولی درتلاشیم این کار در بعضی از شهرها سریع‌تر انجام شود، براساس مجوزی که داریم امکان راه‌اندازی شبکه‌های نسل 2 و 3 (2G/3G) را خواهیم داشت و باید ببینیم براساس استراتژی‌های بازاریابی که در حال تدوین است چه رویکردی را در شهرهای مختلف از منظر (2G/3G) اتخاذ می‌کنیم که این موضوع تا دو ماه آینده نهایی می‌شود و برمبنای نتایج این مطالعات قیمت‌گذاری و نوع سرویس‌های مبتنی بر داده تصمیم‌گیری خواهد شد.

فیض‌آبادی درباره تعرفه مکالمه و قیمت سیم‌کارت‌ها تصریح کرده بود: این موضوع هنوز نهایی نشده است و باید به رقابتی بودن تعرفه توجه کنیم چون قاعده بازار، فعالیت برمبنای قیمت رقابتی است و باید دررابطه با بحث بازاریابی و فعالیت‌ به موضوع رقابت‌پذیری توجه کرده و جوانب امر را در نظر بگیریم، لذا تعیین تعرفه در دست مطالعه و بررسی است.

وی گفته بود: اولویت اول ما طراحی شبکه از نظر فنی، تامین و نصب تجهیزات و راه‌اندازی فیزیکی شبکه است که هم‌زمان با آن بحث تعرفه و نوع و چگونگی ورود به بازار نیز در دست بررسی و کار کارشناسی است.

اما معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه گزارش‌های اجرایی اپراتور سوم تلفن همراه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پیگیری است گفته بود: بخشی از این گزارش‌ها باید با معاونت نظارت این سازمان نیز هماهنگ شود اما براساس اعلام خود اپراتور، قرار است تا انتهای سال شبکه اپراتور سوم راه‌اندازی شود.

سبوحی با بیان اینکه مفاد پروانه اپراتور سوم تلفن همراه کاملا روشن است گفته بود: قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتور با توجه به رعایت شرایط رقابتی مشابه اپراتور اول و دوم است؛ تعرفه‌های خدمات این اپراتور نیز کاملا مشخص است و اگر بخواهند سرویس‌های جدید مربوط به نسل سوم را ارائه دهند، طبیعتا شرایط و ضوابطش پیش‌بینی شده و باید در مدت زمان قبل از ارائه سرویس، پیشنهاد تعرفه‌هایشان را به سازمان ارائه دهند تا سازمان نیز بررسی کرده و با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور تعرفه‌های مربوطه را دریافت کند.

هم‌چنین در مردادماه سال جاری معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به بازدیدی که مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از روند پیشرفت پروژه اپراتور سوم داشتند، با بیان اینکه سیاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تعامل با اپراتورها در جهت توسعه و هم راستا با منافع مصرف‌کنندگان است گفته بود: با توجه به زمان‌بندی‌های مطرح شده در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه این اپراتور در تلاش است در موعد مقرر خدمات خود را اجرایی کند. در همین راستا، طراحی شبکه در بخش فروش و مطالعات بازار در حال انجام است.

وی با اشاره به آغاز به کار مشاور خارجی گفته بود: از سوی دیگر مذاکرات با اپراتور اول و دوم به منظور برقراری ارتباطات مورد نیاز و هم‌چنین اشتراک آنتن‌های تلفن همراه (BTS) آغاز شده است؛ بر اساس پروانه ارایه شده به این اپراتور، باید از حداکثر توان داخلی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود استفاده کنند.

اما به گفته وزیر ارتباطات این سیم‌کارت‌ها از قابلیت‌های بیش‌تری نسبت به سیم‌کارت‌های موجود در کشور برخوردارند؛ مدیر عامل شرکت تامین تلکام هم داشتن قابلیت‌های بیش‌تر را از مزیت‌های این سیم‌کارت‌ها دانسته و به ایسنا گفته بود که امکان ارایه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیم‌کارت‌ها وجود داشته و اینترنت پرسرعت و سرویس‌های مبنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل، بانکداری همراه، تلفن تصویری، ویدئو کنفرانس، ویدئو درخواستی، ای‌میل، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهرهبرداری از شبکه اینترنت و اینترنت در حال حرکت از جمله مزیت‌های استفاده از این سیم‌کارهاست.

اما وزیر ارتباطات درباره‌ی زمان واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تلفن همراه گفت: تعهد دوستان طبق پروانه، 9 ماه بعد از فعال ‌شدن قرار‌داد است، ولی دوستان به ما قول دادند که این 9 ماه را از همین الان که پروانه به آن‌ها اعطا شده، حساب کنند؛ یعنی انشاء‌الله قبل از پایان سال جاری سیم‌کارت را بتوانیم به مردم عرضه کنیم.

به گفته رضا تقی‌پور تماس تصویری به‌عنوان اولین خدمات پایه‌ی اپراتور سوم محسوب می‌شود و خدمات ارزش‌ افزوده دیگری نیز خواهد داشت و آن پهنای باند مورد نیاز برای خدمات دولت الکترونیکی و ارتباط با شبکه‌ی ملی اینترنت و دریافت خدمات بانکی و پرداختن به موضوعات پرداخت الکترونیکی در این شبکه به وفور قابل ارائه خواهد بود؛ حداکثر میزان مبلغی که با عنوان سقف برای قیمت این سیم‌کارت‌ها در نظر گرفته شده 120 هزار تومان است که البته اعتباری هم می‌تواند داشته باشد.

او اظهار کرد: الزامی در پروانه اپراتور سوم تلفن همراه‌ وجود ندارد که حتما سرویس‌هایش را برروی گوشی‌های ساخت داخل ارائه دهد و مضافا این‌که به نظر می‌رسد از نظر منطقی این کار سختی است که ما همه‌ی کاربران را مجبور کنیم که حتما از گوشی داخلی استفاده کنند.

مزیت اصلی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر این است که علاوه بر سرویس مکالمه (Voice) که کیفیت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امکان ارائه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیم‌کارت‌ها وجود دارد. به عبارتی اینترنت پرسرعت و سرویس‌های مبتنی بر آن، از جمله پرداخت از طریق موبایل (M-Payment) بانکداری همراه، تلفن تصویری VPN، ویدئو درخواستی (VOD)، ویدئو کنفرانس، پست الکترونیک (E-Mail) پیام‌های چند رسانه‌یی، تجارت از طریق موبایل، خدمات آموزشی، بهره‌برداری از شبکه‌های اینترنت و اینترنت در حال حرکت و بسیاری از سرویس‌های متنوع دیگر را می‌توان برروی آن ارایه داد.

منبع: ایسنا