اواسط تیرماه 1389 شرکت سونی از بروز مشکل در برخی مدلهای سری CW2 و F11 که پس از ژانویه 2010 عرضه شدهاند، خبر داد.
عملکرد بد سیستم داخلی تنظیمکننده دما در این مدلها باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه میشود به صورتی که احتمال ایجاد تغییر شکل صفحهکلید و بدنه خارجی آن وجود دارد. سونی در فراخوان خود از دارندگان این دستگاهها خواسته است که برای حل این مشکل یک بسته نرمافزاری اصلاحی را اجرا کنند.
شرکت سونی در اطلاعیه خود اعلام کرد که تاکنون 535 هزار دستگاه از این دو مدل تولید کرده است و علت این فراخوان، اشکال در عملکرد سیستم داخلی تنظیمکننده دمای این دو مدل است که در صورت داغ شدن بیش از حد، ممکن است به تغییر شکل صفحهکلید و بدنه خارجی دستگاه منجر شود.
سونی به دلیل به کارگرفتن استانداردهای کیفی بالاتر از حد معمول بازار و همچنین حساسیت بسیار بالا نسبت به حسن شهرت خود، بر اساس دریافت تنها 39 مورد گزارش داغی بیش از حد که منجر به دفرمه شدن بدنه دستگاه شده است (یعنی 7 مورد در هر یکصدهزار دستگاه)، تصمیم به فراخوان کاربران این دستگاهها گرفت.
تاکنون تعداد 259 هزار دستگاه از این مدلها در آمریکا، 103 هزار دستگاه در اروپا، 120 هزار دستگاه در آسیا و 52 هزار دستگاه در ژاپن به فروش رسیده است. شرکت سونی در این فراخوان به کاربران دستگاههای سری CW2 و F11 توصیه کرده است که از بسته نرمافزاری اصلاحی شرکت سونی برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی ناشی از تولید حرارت زیاد استفاده کنند.
بعد از صدور این اطلاعیه، شایعاتی مبنی بر فراخوان سونی برای تعویض مدلهای این دو سری، در بازار ایران شکل گرفت که منشاء این شایعات بیشتر رقبای سونی در بازار بودند. در حالی که سونی در فراخوان خود با صراحت اعلام کرده است، کاربران تنها با اجرای یک برنامه نرمافزاری کوچک و ساده اصلاحی میتوانند اشکال گزارش شده را رفع کنند.
طبق اطلاعیه سونی دارندگان این دستگاهها میتوانند با بارگذاری و اجرای بسته اصلاحی –که از طریق لینک زیر قابل دسترسی است- مشکل دستگاه خود را رفع نمایند.
http://esupport.sony.com/US/perl/support-info.pl?info_id=611همچنین دارندگان این دستگاهها برای اطلاع از چگونگی شناسایی مدل دستگاه خود میتوانند از لینک زیر استفاده کنند.
http://esupport.sony.com/US/perl/support-info.pl?info_id=265شرکت نقش به عنوان یکی از ارائهدهندگان اصلی گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات رایانهای سونی در ایران، آمادگی خود را برای پذیرش این سری دستگاهها و نصب بسته اصلاحی برای رفع اشکال گزارش شده اعلام کرده است.
تمام دارندگان دستگاههای سونی سری CW2 و F11 (صرفنظر از این که گارانتی نقش را داشته باشند یا نه) میتوانند برای نصب بسته نرمافزاری اصلاحی یا دریافت راهنمایی جهت نصب آن با بخش خدمات پس از فروش شرکت نقش با شماره تلفن 88644222-021 تماس بگیرید. لازم به یادآوری است که این خدمات به صورت کاملاً رایگان انجام خواهد شد.
سؤالات متداول
کدام مدلهای سریCW2 و F11 ممکن است دچار این مشکل شوند و نیاز به نصب بسته اصلاحی دارند؟
هر یک از مدلهای مختلف سریCW2 و F11 ممکن است دچار این مشکل شوند. سونی پیشنهاد میکند تمامی مدلهای سری CW2 و F11 با بسته اصلاحی بهروز شوند.
در بند زیر لینک دریافت بستههای اصلاحی مناسب برای مدلهای مختلف به تفکیک سری ذکر شده است: لینک دریافت بسته اصلاحی برای سری F11 که دارای سیستم عامل Windows® 7 64-bit (تمام نسخهها) هستند:
AIBSYS-00225488-1042.EXE (Download) 2.33 MB
این بسته اصلاحی برای این مدلهای زیر مناسب است:
VPCF11 Series
VPCF111FD, VPCF111FD/B, VPCF111FX, VPCF111FX/B, VPCF111FX/H, VPCF112FX, VPCF112FX/B, VPCF112FX/H, VPCF113FX, VPCF113FX/B, VPCF113FX/H, VPCF114FX, VPCF114FX/B, VPCF114FX/H, VPCF115FM, VPCF115FM/B, VPCF115FM/BL, VPCF116FX, VPCF116FX/B, VPCF116FX/H, VPCF117FX, VPCF117FX/B, VPCF117FX/B, VPCF117FX/H, VPCF1190X, VPCF119FX, VPCF119GX, VPCF119HX, VPCF11AFX, VPCF11AFX/B, VPCF11BFX, VPCF11BFX/B, VPCF11CGX, VPCF11CGX/B, VPCF11DGX, VPCF11DGX/B, VPCF11EGX, VPCF11EGX/B, VPCF11FGX, VPCF11FGX/B, VPCF11GGX, VPCF11GGX/B, VPCF11HGX, VPCF11HGX/B, VPCF11JFX, VPCF11JFX/B, VPCF11KFX, VPCF11KFX/B, VPCF11KFX/H, VPCF11LFX, VPCF11LFX/B, VPCF11LFX/H, VPCF11MFX, VPCF11MFX/B, VPCF11NFX, VPCF11NFX/B, VPCF11NFX/H, VPCF11PFX, VPCF11PFX/H, VPCF11QFX, VPCF11QFX/B and VPCF11QFX/H
لینک دریافت بسته اصلاحی برای سری CW2 که دارای سیستمعامل Windows® 7 64-bit (تمام نسخهها) هستند:
AIBSYS-00225484-1042.EXE (Download) 2.37 MB
لینک دریافت بسته اصلاحی برای سری CW2 که دارای سیستم عامل Windows® XP Home 32-bit یا XP Pro 32-bit هستند:
AIBSYS-00225489-1011.EXE (Download) 2.25 MB
بستههای اصلاحی بالا برای مدلهای زیر مناسب هستند:
VPCCW2 Series
VPCCW21FX, VPCCW21FX/B, VPCCW21FX/L, VPCCW21FX/P, VPCCW21FX/R, VPCCW21FX/W, VPCCW22FX, VPCCW22FX/B, VPCCW22FX/L, VPCCW22FX/P, VPCCW22FX/R, VPCCW22FX/W, VPCCW23FX, VPCCW23FX/B, VPCCW23FX/L, VPCCW23FX/P, VPCCW23FX/R, VPCCW23FX/W, VPCCW26FX, VPCCW26FX/B, VPCCW26FX/L, VPCCW26FX/P, VPCCW26FX/R, VPCCW26FX/W, VPCCW27FX, VPCCW27FX/B, VPCCW27FX/L, VPCCW27FX/P, VPCCW27FX/R, VPCCW27FX/W,
VPCCW29FX, VPCCW29GX, VPCCW2AFX, VPCCW2AFX/B, VPCCW2BFX, VPCCW2BFX/B, VPCCW2CGX, VPCCW2CGX/B, VPCCW2DGX, VPCCW2DGX/B, VPCCW2EGX, VPCCW2EGX/B, VPCCW2FGX, VPCCW2FGX/B, VPCCW2GGX, VPCCW2GGX/B, VPCCW2HGX, VPCCW2HGX/B, VPCCW2JGX, VPCCW2JGX/B, VPCCW2KGX, VPCCW2KGX/B, VPCCW2LFX, VPCCW2LFX/B, VPCCW2LFX/L, VPCCW2LFX/P, VPCCW2LFX/R, VPCCW2LFX/W, VPCCW2MFX, VPCCW2MFX/PU, VPCCW2MFX/WJ, VPCCW2MGX, VPCCW2MGX/B, VPCCW2NFX, VPCCW2NFX/LU, VPCCW2PFX, VPCCW2PFX/L, VPCCW2PFX/R. VPCCW2PFX/W, VPCCW2QGX, VPCCW2QGX/B, VPCCW2RGX, VPCCW2RGX/B, VPCCW2SGX, VPCCW2SGX/B, VPCCW2TGX, VPCCW2TGX/B, VPCCW2UFX, VPCCW2UFX/B, VPCCW2VFX, and VPCCW2VFX/B
آیا کسانی که از مدلهای اعلام شده استفاده میکنند همچنان میتوانند به استفاده از دستگاه خود ادامه دهند؟
مصرفکنندگان باید هر چه زودتر بسته اصلاحی را نصب کنند تا از کوچکترین احتمال هرگونه خسارتی جلوگیری کنند.
مشکل اصلی این قطعات چیست؟
در مواردی ممکن است سیستم خنککننده داخلی و مدار محافظ آن به علت گرمای بیش از حد آن قسمت بد عمل کند.
آیا مدلهای دیگر رایانه های قابل حمل سونی هم چنین مشکلی دارند؟
نه، فقط مدلهای اعلام شده از این دو سری چنین مشکلی دارند و در مدلهای جدیدتر این سریها نیز این مشکل وجود ندارد.
آیا مصرفکنندگان میتوانند مدلهای اعلام شده را به فروشگاهی که دستگاه را از آن تهیه کردهاند بازگردانند؟
مصرفکنندگان فقط باید بسته اصلاحی را بارگذاری و اجرا کنند و نیازی به تعویض دستگاه نیست.
منبع : ایتنا