شرکت «اپل ایران» ارایهکننده محصولات اپل مکینتاش در ایران، سه هفته دیگر محصول انقلابی اپل یعنی آیپد را روانه بازار کشور میکند.
این شرکت به تازگی در سایت خود تبلیغ محصول جدید اپل را با عنوان «آیپد فراترین فناوری... جادوی جدید و انقلابی اپل به زودی در ایران» آغاز کرده و نوید عرضه این محصول را به دوستداران ایرانی اپل داده است.
مهدی بکایی، مدیر فروش شرکت اپل ایران با اعلام این خبر گفت: آیپد در دو مدل Wi-Fi و Wi-Fi+3G عرضه شده و شرکت اپل ایران تا سه هفته دیگر مدل Wi-Fi آیپد را به بازار ایران عرضه میکند.
وی با بیان اینکه از هم اکنون که هنوز این محصول به ایران نیامده، درخواستهای زیادی از مشتریان داشتهایم، افزود: پیشبینی میکنیم این محصول مانند دیگر محصولات اپل در ایران هم مورد استقبال قرار گیرد.
به گفته مدیر فروش شرکت اپل ایران، قیمت آیپد برای فروش در بازار داخل هنوز تعیین نشده است.
مشخصات فنی و کاربرد
آیپد یک لوح الکترونیک است که به گفته استیو جابز، مدیرعامل اپل ابزاری بین تلفن همراه و لپتاپ است. رایانههای لوحی امکان تماشای ویدیو، گردش در وب، بازیهای ویدیویی، مطالعه کتب، مجلات و روزنامهها و غیره را به کاربر میدهد. در کل میتوان گفت iPad یک خواسته است و نه یک نیاز. این محصول با صفحه نمایش LED-backlit چندلمسی 7/9 اینچی، 680 گرم وزن دارد. البته مدل Wi-Fi+3G آن 50 گرم سنگینتر از مدل Wi-Fi است. به جز فناوری Wi-Fi این محصول مجهز به بلوتوث نیز است. هر دو مدل آیپد با پردازنده یک گیگاهرتزی A4 اپل و در سه ظرفیت 16، 32، 64 گیگابایت عرضه میشوند. از دیگر ویژگیهای بارز آیپد میتوان به طول عمر بالای نگهداری باتری آن اشاره کرد که طبق اعلام سایت اپل، این دستگاه هنگام استفاده از وایرلس، موسیقی و فیلم بالای 10 ساعت شارژ نگه میدارد.
اما آیپد معایبی هم دارد. این محصول نرمافزار Flash شرکت آدوبی را پشتیبانی نمیکند و مجهز به وبکم نیز نیست. این دستگاه همچنین قادر به انجام پردازش موازی چند برنامه به طور همزمان نیست.
مخاطبان آیپد چه کسانی هستند؟
شاید برای نتیجهگیری حس کاربران در مورد iPad قدری زود باشد، اما افرادی که iPad را سفارش دادهاند قاعدتا از «پیشروان تکنولوژی» محسوب میشوند که به گفته اتیان مولر، استاد بازاریابی مدرسه بازرگانی اشترن با شنیدن عبارت «فناوری روز» مدهوش میشوند. اما این افراد 16 درصد کل بازار را تشکیل میدهند و مابقی بازار متشکل از افراد «عمل گرا»ست که ممکن است همین عبارت لرزه به اندامشان بیندازد.
فروش 300 هزار آیپد در نخستین روز اپل سه روز پس از آغاز فروش آیپد اعلام کرد که بیش از 300 هزار دستگاه از این تبلت رایانهای در روز نخست آغاز عرضه آن به فروش رفته است.
این آمار تا اندازهای مطابق پیشبینیهای تحلیلگران است اما چالشهایی را برجسته میکند که این شرکت برای بازاریابی این دستگاه همچنان با آنها روبهروست.
با توجه به هفتهها تبلیغات درمورد ماهیت انقلابی دستگاه صفحه لمسی آیپد، این فروش معمولی به نظر میرسد. بهعلاوه آمار مذکور شامل پیشسفارشهایی است که در روز آغاز فروش آیپد تحویل داده شدند.
بر اساس این گزارش، اگر فرض شود تمامی 300 هزار آیپد به فروش رفته، به دست مصرفکنندگان رسیده، این آمار برابر با آمار فروش آیفون در روز نخست عرضه آن در ماه ژوییه 2007 خواهد بود.
اپل در آن زمان فروش روز اول را تبلیغ نکرد، اما بعدها گزارش داد حدود 270 هزار دستگاه از این تلفن هوشمند را در دو روز اول فروخته است. گفتنی است قیمت هر دستگاه آیپد در آمریکا بین ۴۹۹ تا ۸۲۹ دلار متغیر است.
پیشبینی فروش آیپد درسال 2010
پیشبینی میشود طی سال جاری میلادی شرکت اپل 1/7 میلیون دستگاه iPad را به فروش برساند. این تخمین توسط شرکت تحقیقاتی iSuppli ارایه شده است.
قیمت پایه این دستگاه 499 دلار تعیین شده است.
همچنین پیشبینی میشود فروش iPad طی سال آینده به 4/14 میلیون دستگاه برسد و تا سال 2012 این رقم به 1/20 میلیون دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
«کامکس» آیپد را هک کرد
بر اساس گزارشهای اعلام شده در اینترنت، هکرها موفق شدند آیپد را که چند روز بیشتر از فروش آن نمیگذرد، هک کنند و قفل آن را بشکنند.
یکی از کاربران توییتر با ارسال ویدیو و تصویری از یک آیپد قفل شکسته، این اقدام را به هکری به نام «کامکس» نسبت داد.
کامکس یکی از اعضای گروه iPhone Dev است که اعلام کرده شکستن قفل آیپد امکانپذیر است، اما هنوز به انتشار آن اقدام نکرده است.
در این میان اپل به مقابله با افرادی که بهدنبال استفاده از نرمافزارهای خود در دستگاههای این شرکت هستند، ادامه میدهد.
آزمون سخت خبرنگار پیسیوردلد بر روی آیپد
تیم موینیهان، خبرنگار مجله Pc World آزمایشهای بسیار سختی را برای ارزیابی مقاومت آیپد انجام داد.
وی در این آزمایشها، آیپد را با یک میخ بزرگ خش انداخت. سپس فنجان قهوه را روی صفحه نمایش آن ریخت. در مرحله بعدی برای حرکت دادن آیکنها بر روی صفحه نمایش، وی به جای انگشت از تکههای شیرینی استفاده کرد.
این آزمایشها وارد مرحله پیچیدهتری شد؛ به طوری که این خبرنگار آیپد را زیر شیر ظرفشویی با آب و صابون شست و پس از آن سه یا چهار مرتبه آن را بر روی موکت کف دفتر خود پرت کرد.
این خبرنگار درباره نتیجه این تست گفت: آیپد نسبت به هر نوع خش خوردگی کاملا مقاوم است. زمانی که قهوه روی آن میریزد همچنان امکان جستوجو و کار با آن وجود دارد اما وقتی به تکههای شیرینی آغشته میشود نوشتن با صفحه کلید مجازی آن دشوار میشود.
وی در مورد آزمایشهای سختتر خاطرنشان کرد: آیپد هیچ مقاومتی در برابر چند بار سقوط از بلندی ندارد و از آنجا که این محصول جدید اپل ضد آب نیست، شستن آن با آب و صابون به مدت دو دقیقه قطعا موجب خرابی کامل این دستگاه می شود.