مشترکانی که در نواحی مرزی زندگی و یا در آن محلها رفت و آمد دارند، باید به نام شبکه برروی گوشی خود بسیار توجه داشته باشند، چرا که ممکن است شبکه ثبت شده، شبکه تلفن همراه ایران نباشد و مشترک پرداخت هزینه مکالمات بینالملل یا اصطلاحا ‹‹رومینگ›› را متحمل شود، بهطور مثال چنانچه نام شبکه ایران IR-TCI به نامی دیگر تبدیل شود، باید سیستم شبکه موبایل از حالت Automatic به حالت Manual درآورده و شبکه ایران انتخاب شود.
(ایسنا)، انجام هر مکالمه حتی درصورت مفقود شدن گوشی به عهده خود مشترک است، این موضوعی است که از سوی اپراتور اعلام شده و بارها تاکید شده است که مشترکان توجه کنند در مسافرتهای خارج از کشور مواظب گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی خود باشند و درصورت گم شدن یا سرقت سریعا به قطع آن اقدام کنند چرا که هزینههای کمتر از 60 ثانیه در مکالمات بینالملل (رومینگ) یک دقیقه محاسبه میشود.
باید به این موضوع توجه شود که پیش از سفر به خارج از کشور، شناسنامه تلفن همراه و آخرین صورتحساب پرداختی نزد اقوام درجه یک بگذارد تا در صورت مفقود شدن تلفن همراه در خارج از کشور، موضوع در دفاتر ایران قابل پیگیری باشد.
همچنین در مسافرتهای خارج از کشور خصوصاً به کشور عراق تحت هیچ شرایطی تلفن همراه را در اختیار دیگران قرار داده و در موارد بازرسی و یا امانت گذاشتن در هتل اقامت، سیم کارت را از گوشی خارج کرده و نزد خود نگهدارند.
لازم به ذکر است که به دلیل تأخیر در دریافت اطلاعات از اپراتورهای کشورهای دیگر ممکن است هزینه مکالمات رومینگ در دورههای آتی نیز منعکس شود.
اما از نکاتی که مشترکان باید به آن در زمان خرید سیمکارت به آن توجه کنند این است که در زمان خرید تلفن همراه دقت شود که هزینه رومینگ یا مکالمه محاسبه نشده در صورتحسابهای قبلی وجود نداشته باشد.
* از تکرار تماسهای ناموفق بپرهیزند
همچنین درصورت دارا بودن کارت اعتباری، از طریق پرتال همراه اول در هر کجای جهان میتوان اقدام به پرداخت صورتحساب کرد و با توجه به گران بودن نرخ رومینگ بینالملل در اپراتورهای کشورهای دیگر و نیز محاسبه نرخ رومینگ آن اپراتورها به صورت دقیقهای به مشترکان توصیه میشود از تکرار تماسهای ناموفق بپرهیزند.
*مشترکان در زمان خرید شارژ توجه داشته باشند
در صورتی که مشترکان شارژ سیمکارت اعتباری را از دفاتر بخش خصوصی تهیه میکنند حتما خرید را از گیشه انجام داده و شخصا شارژ را از مسوول فروش دفتر دریافت کنند و توصیه میشود در همان زمان شناسه شارژ را در گوشی خود وارد کنند.
* معدوم کردن شناسه شارژ
مشترکان لازم است به خاطر بسپارند که شناسههای شارژ خود را پس از وارد کردن معدوم کنند تا از سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری شود.
گفتنی است؛ در حال حاضر چهار سیستم فروش برای شارژ سیم کارتهای اعتباری وجود دارد که شامل فروش شارژ از طریق کارت شارژ (از طریق دفاتر بخش خصوصی و عاملین فروش)، فروش شارژ از طریق سیستم شارژ الکترونیکی یا اصطلاحا اینترانت (نصب شده در برخی دفاتر بخش خصوصی سطح کشور)، فروش مستقیم شارژ از طریق اینترنت (برای مشترکانی که دارای کارت اعتباری بانکهای عضو شتاب بوده و به اینترنت دسترسی دارند) و فروش شارژ از طریق پایانه های فروش POS (در حال حاضر نصب شده در مراکز دولتی و برخی دفاتر خصوصی سطح تهران).
قیمت فروش شارژ سیم کارتهای اعتباری در هر کدام از شکلهای فروش یکسان است و مشترکان بدانند که چنانچه هنوز شارژ قبلی اعتبار داشته باشد با خرید کارت شارژ جدید مبلغ اعتبار شارژ قبلی به اعتبار شارژ یا اعتبار مکالمه افزوده میشود؛ داشتن شماره سریال شارژی که از طریق سیستمهای الکترونیکی فروخته می شود، در صورتی که از آن استفاده نشده باشد به معنی داشتن یک کارت شارژ است. بنابراین باید در حفظ و نگهداری شماره سریال آن دقت کنند.
*مشترکان سیمکارتهای قسطی نخرند
به مشترکان توصیه شده سیم کارتهای قسطی نخرند چرا که آمارها نشان میدهد درصد مشکلات و سوءاستفادهها از این موضوع در حال افزایش است، براساس آمارهای بدست آمده در حدود 20 درصد پیامکهایی که ارسال نمیشود به دلیل پر شدن حافظه گوشی مشترکان یا در دسترس نبودن آنهاست.
مشترکین میتوانند با ارسال یک پیام کوتاه (SMS) به شماره 30009 ، از قبض دوره و کارکرد میان دوره تلفن همراه خود به تفکیک موارد کارکرد تلفن شهری، بین شهری، پیامکوتاه و سایر هزینهها مطلع شوند. رویه کار بدین شکل است که ابتدا باید درخواست خود را طبق فرمتهای مشخص ارسال کرده و پس از چند لحظه اطلاعات صورتحساب مشترک به شماره آنها به صورت پیام کوتاه ارسال خواهد شد، برای اطلاع از ساختار پیامک ارسالی و توضیحات تکمیلی به سایت
www.mci.ir منوی خدمات، بخش خدمات غیرحضوری پیامک صورت حساب مراجعه کنند.
*عدم امکان پاسخگویی به شکایات مشترک
لازم به ذکر است که امکان پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مشترکین در مورد صورتحسابهای تلفن همراه در صورت گذشتن زمانی بیش از 3 دوره و شکایات مشترکانی که تلفن همراه را از طریق صلح نامه خریداری کردهاند وجود ندارد.
* نحوه نگهداری سوابق و مدارک مشترک
صورتحسابهای مشترکان تا 6 ماه نگهداری میشود، فرم درخواست سرویس تا یکسال نگهداری میشود، تصویر مدارک مربوط به احراز هویت و کنترل مالکیت تا 4 ماه نگهداری میشود.
* دانستنیهای نپرداختن بدهی
شرکت ارتباطات سیار به مشترکان توصیه کرده که صورتحساب تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند تا با اینگونه رویههای قطع بدهی دچار نشوند، در صورت عدم پرداخت به موقع صورتحساب دورهای اخطار قطع بدهی ظرف 10 تا 15 روز پس از مهلت پرداخت مندرج در صورتحساب به صورت پیامک ارسال شده و پس از 72 ساعت از ارسال این پیامک مشمول قطع یک طرفه خواهند شد، به همراه قطع یک طرفه نیز پیامکی ارسال میشود مبنی بر اینکه ظرف 10 روز آینده تلفن همراهتان قطع کامل خواهد شد.
اما چنانچه به علت عدم پرداخت بدهی ظرف مدت 2 ماه از تاریخ قطع بدهی، مشترک موجبات وصل مجدد آن را فراهم نیاورد با اخطار کتبی یک ماهه نسبت به سلب امتیاز تلفن همراه قطع شده اقدام خواهد شد، در صورتی که بدهی مورد نظر مازاد بر ودیعه باشد نیز نسبت به قطع سایر امکانات مخابراتی و توقیف سایر ودایع مشترک متناسب با میزان بدهی و نیز در صورتی که مبلغ بدهی مازاد بر ودیعه از طریق فوق امکان پذیر نباشد وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری میشود.
چنانچه مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام کند و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.