آی بی ام مدعی است با همکاری محققان اروپایی راه بهتری برای جستوجوی آنلاین عکسها و ویدیوها نسبت به روشهای مورد استفاده گوگل و یاهو طراحی کرده است.
(ایسنا)، این فنآوری که توسط محققان SAPIR نامیده شده توصیف کنندههای سطح پایینی مانند رنگ، شکل و صدا را در عکسها و ویدیوها ایندکس و تجزیه و تحلیل کرده و سپس این معیارها را با عکسهای موجود دیگر مقایسه میکند تا به شناسایی آنچه که در عکس است، کمک کند.
این شیوه متفاوت با شیوه مورد استفاده توسط فنآوریهای جستوجوی موجود است که معمولا بر پایه برچسبهای متنی قرار گرفته برروی عکسها در میان آنها به جستوجو میپردازند.
این فنآوری هنوز تکمیل نشده اما درصورت بهبود یافتن میتواند بهعنوان مثال به کاربر امکان دهد با گرفتن تصویر یک کالا فروشگاهی را که آن را عرضه میکند بیابد یا به پزشکان در تشخیص بیماری کمک کند.
فنآوری SAPIR که از فنآوری نقطه به نقطه استفاده میکند تنها پروژه طراحی جستوجو نیست که در اروپا در دست اجرا است. پروژه Quaero که برای نخستین بار در سال 2006 معرفی شد به طور مشترک توسط دولتهای فرانسه و آلمان تامین بودجه شده بود اما این دو کشور دچار اختلاف شده و اکنون آلمان بودجه پروژه جستوجویی را تامین میکند که Theseus نام دارد.
همچنین فراهمکنندگان جستوجوی اصلی و برخی از شرکتهای کوچکتر نیز در حال کار برای بهبود جستوجوی تصویری هستند؛ بهعنوان مثال Eyealike و LTU Technologies فنآوریهای تطبیق تصویر طراحی کردهاند.