مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات ـ در بیان ضرورت استفاده از امضای دیجیتال و تاثیر آن بر امنیت دولت الکترونیک اینترنت را نماد توسعه it دانست و به میزان نفوذ اینترنت و رشد آن در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: این ضریب یکی از شاخصهای پیشرفت جامعه است که 1.6میلیارد نفر در جهان و 23 میلیون نفر در ایران کاربر اینترنت هستند.
ایسنا)، سعید مهدیون با بیان اینکه شبکه اینترنت با تمام مفاهیم جدیدی که به دنبال خود میآورد به سرعت آحاد بشر را برای انجام امور به خود وابسته میکند. کاربردهای جدی و اساسی که اینترنت دارد و مفهوم دولت الکترونیک را به همراه میآورد و کار در حوزههای سلامت، آموزش، تجارت و بانکداری را با مفهوم الکترونیک به عنوان مولفههای ایجاد دولت الکترونیک مطرح میکند.
وی افزود: در هر کدام از حوزههای الکترونیکی به دلیل راحتی اطلاعرسانی و تحلیل داشتهها شاهد رشد و گسترش و ارزانی بودهایم.
به گفته وی مفهوم فضای تبادل دادهها و اطلاعات در دنیای امروز دچار تغییر شده و یکی از محصولات آن امضای دیجیتال است که زمانی در مرزهای جغرافیایی، ابزارهای دفاعی مشخص بود و میشد ورود و خروجها را برای حفظ امنیت شهروندان تامین کنیم. این امر تغییر کرده و در حال حاضر در فضای سایبر باید دید که دولت الکترونیک چگونه میتواند از داشتههای شهروندان حاضر در این فضا حمایت کند.
امضای دیجیتال یکی از راهکارهای حفظ داراییها و ثروتهاست و اینکه بتوان از این طریق با امنیت خاطر کار تجاری انجام داد نیازمند رسیدن به راهکارهایی هستیم تا امنیت مورد نیاز تامین شود.
مهدیون خاطرنشان کرد: در مفهوم توسعه تجارت چهارمحور تکنیکی فنی، دانشپراکنی و بهرهمندی و ایجاد مستندات، نیروی انسانی و سازماندهی مطرح است. سازماندهی از اجزای فراموش شدهای که در جامعه ما به ویژه در حوزه IT دیده میشود. در ایران همه دچار IT بازی شدند تا در پی آن IT کاری کنند در شرایطی که در کشور ظرفیتهای ذهنی برای کارکردن از سوی جوانان بسیار وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات با طرح این سوال که آیا ساختار سازمانی دولت و قوانین آن با سالهای پیش تفاوت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به نیاز امنیت تبادل اطلاعات قوانین به روز در ساختارهای سازمانی مطابق فناوریهای نوین احساس میشود. امنیت فضای تبادل اطلاعات از ابتدای برنامه توسعه چهارم از سوی دولت دیده شد تا سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات ایجاد شود. این کار از سال 83 شروع و بعد از نگارش دوم در سال 84 ، 87 به تصویب نهایی رسید.
وی یادآور شد: در این سند نگاه به امنسازی زیرساختهای کشور در قبال حملات الکترونیکی، ایجاد و توسعه نظامهای فرابخشی، تامین سلامت و جلوگیری از مخاطرات ناشی از محتوا در افتا، تقویت صنعت وتوسعه خدمات و محصولات افتا، حمایت از تحقیق، ارتقاء، سطح آگاهیرسانی، دانش و مهارتهای مرتبط با افتا و ارتقاء همکاریهای بینالمللی در زمینه افتا شش راهبرد سند امنیت فضای تبادل اطلاعات است.
او گفت: در نگارش اول و دوم سند راهبردی یکپارچهسازی خدمات مبتنی بر کلید عمومی ( کارت هوشمند واحد )، ایجاد مرکز ملی صدور گواهی یا CA، ایجاد مرکز صدور گواهی درحوزه دولت، دیده شد که در نهایت باید منجر به ایجاد امضای دیجیتال شود.
مهدیون در مروری بر طرح ایجاد نظام تصدیق هویت رایانهای گفت: باید CAها در یک ساختار درختی به هم پیوندند نه این که در یک کشور CANCA ایجاد شود. شرایطی که الان متاسفانه ایجاد شده است و این نقطه ضعف سازماندهی در کشور ماست.
به عقیده او نقطه ضعفی که در سند اول و دوم به دلیل عدم نبود توانمندی در ساختار یک نظام بود اینکه بند چهارم مبنی بر مرکز الکترونیکی صدور گواهی در بخش بانکداری الکترونیکی وجود نداشت که در نگارش نهایی اضافه شد. هر چند هنوز بانک با وزارت بازرگانی بر سر مسائل مالی به توافق نرسیده است.
او درباره پرژههای داخلی شرکتIT در زمینه توسعه فضایی تبادل اطلاعات گفت: پروژه مرکز مدیریت، امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانهای (ماهر)، پروژه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت متما و نیز تفاهمنامه شرکت فناوری اطلاعات در زمینه توسعه فناوری تبادل اطلاعات با بانک مرکزی معاونت وزارتICT ، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری بوشهر، کتابخانه ملی و ... را برای رسیدن به مفهوم شبکه با استفاده از تکنولوژیهای جدید ایجاد کرد تا مردم بتوانند در آن ثروت خلق کنند.