مدیر کل دفتر توسعه IT سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ایجاد سامانه یکپارچه ثبت اطلاعات امور اسناد و سردفتران که بانک اطلاعات آن آماده است، در این سازمان خبر داد.
حسین نجفی در گفتوگو با خبرنگار فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه امور اسناد و سردفتران به منظور اجرای بخشی از شرح وظایف خود که طیف وسیعی از عملیات ثبتی را شامل میشود نیازمند به اجرای مکانیزاسیون در بخشهای مختلف است اظهار کرد: بعضی از مهمترین وظایف این امور رسیدگی به استعلامات و پاسخ به سوالات در مورد ثبت کلیه عقود، معاملات، قراردادها و سایر روابط حقوقی افراد با یکدیگر در دفاتر اسناد رسمی، پاسخ استعلامات ادارات کل ثبت استانها در مواردی که به یکی از جهات قانونی اشکال در اجرای اسناد حاصل شده باشد، رسیدگی به آراء هیات نظارتی، نظارت در مورد پروندههای اجرایی و ثبتی است.
وی از صدور بخشنامه درباره ممنوعیت معامله محکومان دادگاههای انقلاب، پذیرش سردفتران و دفتریاران، ساماندهی اداره دفترخانهها، بررسی و تهیه مقدمات و اقدام در مورد انتشار آگهی و برگزاری آزمون متقاضیان شغل سردفتری سراسر کشور، رسیدگی به دوران تصدی سردفتران و دفتریاران منفصل و تهیه گزارش برای اشتغال مجدد آنها و بررسی و اقدام در خصوص ابلاغ سردفتری اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و نیز تهیه پیشنویس برای صدور حکم گواهی امضاء را به عنوان دیگر وظایف سردفتران نام برد.
او درباره قابلیتهای سیستم مکانیزاسیون اداره کل امور اسناد و سردفتران اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعات وحدت رویه جهت پاسخگویی به سوالات مطروحه از دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و نمایش پرسشها و شاخصها به صورت الکترونیکی در اینترنت، تهیه بانک اطلاعاتی آراء وحدت رویه مربوط به رسیدگی به آرای معارض هیات نظارت یا مغایر باقانون، تهیه بانک اطلاعات محجورین و ورشکستگان، تهیه بانک اطلاعاتی وحدت رویه مربوط به پاسخگویی به استعالامات و سوالات حقوقی که از جانب سایر مراکز استانها و مراکز دولتی و غیر دولتی انجام میگیرد از جمله قابلیتهای سیستم مکانیزاسیون اداره کل امور اسناد و سردفتران است.
به گفته نجفی دبیرخانه بایگانی اسناد (بایگانی راکد و جاری) امور سردفتران، ثبت و نگهداری تشابهات اسمی افراد یا افراد ممنوع المعامله و رفع ابهام از آن، ثبت و نگهداری پروندههای مطروحه در شورای عالی ثبت و اجرای رای و قرار، تهیه و بررسی فرمهای پیشنهادی دوائر دولتی و موسسات و تشخیص انطباق آن با قانون و ارسال الکترونیکی کلیه بخشنامهها به ادارات کل استانها و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق به سه صورت از دیگر قابلیتهای سیستم مکانیزاسیون اداره کل امور اسناد و سردفتران است.
مدیر کل دفتر توسعه IT سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ذینفعان سیستم مکانیزاسیون امور اسناد و سردفتران را کانون سردفتران و دفتریاران، ارباب رجوع، اداره کل ثبت استانها، اداره کل ثبت شرکتها، اداره کل امور مالی، سیستم امور سردفتران، شورای عالی ثبت، دفتر حقوقی و امور بینالملل سازمان و دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانست.